Lagmannsrett med godt båtvett

Bilde: Illustrasjonsbilde, Gettyimages

Lagmannsrett med godt båtvett

Båteieren brukte båten i flere måneder etter grunnstøtingen, men båten gikk heldigvis ikke ned. Han tapte derimot reklamasjonsretten og ble dømt til å betale saksomkostninger med store beløp.

Publisert: 22. juni 2017

En båteier ventet ti måneder med å reklamere på en båtreparasjon, regnet fra da han kunne ha sett mangelen til han reklamerte. Nå har Borgarting lagmannsrett avgjort at dette bokstavelig talt er for sent (LB-2016-081607). I stedet for å få 150 tusen i erstatning, må den uheldige seilbåteieren betale tilsvarende beløp til verkstedet i saksomkostninger.

Bakgrunn

Mannen fikk utført en reparasjon på kjølen i 2010, etter en grunnstøting. Reparasjonen var dårlig og glassfiberplatene begynte å løsne under topplaget, såkalt delaminering. Han oppdaget imidlertid ikke dette før i august 2014, da båten lå på land. Da reklamerte han omgående, men altså for sent.

Grunnen til at lagmannsretten anså det for sent, var at mannen også hadde grunnstøtt i oktober 2013. Det var en uproblematisk grunnstøting uten egne skader, men lagmannsretten fant det bevist at trykket ved grunnstøtingen gjorde at de løsnede glassfiberplatene kunne ha slått synlige sprekker i topcoaten.

Det fremgår av den ferske dommen at også båteieren selv erkjente dette, men han anførte for sin del at det uansett ikke var noen årsakssammenheng mellom feil-reparasjonen i 2010 og den manglende undersøkelsen etter grunnstøtingen i 2013. Med det ble han ikke hørt. Han glemte at alle grunnstøtinger skaper et trykk på kjølen, og at noe kan skje.

Med lagmannsrettens dom er det nå klargjort at det i hvert fall var årsakssammenheng mellom den manglende undersøkelsen i 2014 og at det faktum at det gikk hele 10 måneder fra mangelen kunne ses ved undersøkelse til han reklamerte. Det innebærer som lagmannsretten også skriver i dommen; en helt ny rettsregel i norsk rett. Hvordan regelen er i andre land med kystlinje vites ikke, men jeg vil tro at de kan være den samme som lagmannsretten har fastslått gjelder for norske "sjømenn".

Regelen innebærer at en må undersøke kjølen hver gang en grunnstøter. Ellers risikerer en å tape muligheten til å rette reklamasjonskrav mot selger eller verksted som har utført reparasjon. Noen tør sikkert også nevne risikoen for at båten i verste fall kan "gå ned".

Dommen fremstår som svært rimelig og velfundert, og i samsvar med godt båtvett. Noen tenker sikker at båteieren får være glad at båten ikke også gikk ned før reklamasjonen fant sted.

Det er ukjent om båteieren vil anke dommen videre til Høyesterett.

Del denne siden: